سوبژکتیویسم از منظر فوکو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سید جمال قریشی خوراسگانی
- استاد راهنما عبدالله نصری حیدری
- سال انتشار 1391
چکیده
سوژه، یکی از بنیادهایِ دانش و فلسفه ی غربی است و برایِ فهمِ اندیشه و دانش مدرن لازم است که ژرفایِ فهمِ فلسفی از سوژه را کندوکاو کنیم. قطعا فیلسوفانِ بسیاری را می باید بررسی کرد ازجمله ی مهمترینِ ایشان دکارت، کانت، هگل، هوسرل، هیدگر و فوکو می باشد که یا فلسفه ی خویش را بر محوریتِ انگاشتِ ویژه ای از مسئله ی سوژه بنا نهاده اند و یا اینکه دریچه ای تازه به فهمِ این مسئله گشوده اند. در رساله ی حاضر به مرورِ اندیشه ی فوکو از آغاز پیدایش و تکوینِ آن تا واپسین تغییراتِ آن پرداخته شده است و تلاش شده است که هم تغییر ها و هم خطوطِ ثابتِ اندیشه ی وی دنبال شود. بدینسان با تاکید بر اندیشه ی فوکو و نقطه هایِ کاستی و توانمندیِ آن تلاش شده است دریچه ای تازه به فهمِ ابعاد سوبژکتیویته ی غربی گشوده گردد. نظریه ی تحلیل گفتمانیِ فوکو به عنوان چارچوب نظریِ این نوشتار به کار گرفته شده است. بدین ترتیب با ارجاع به روش های دیرینه شناسی و تبارشناسی، تلاش شده است برخی از وجوه بنیادینِ سوژه ی غربی واکاوی و بررسی گردد. همچنین تلاش شده است اندیشه ی فوکو در نسبت با بن مایه های اندیشگیِ وی طرح و بررسی گردد و بدین ترتیب خوانشی نقادانه از مبانی نظری فوکو در فهم سوبژکتیویته ارائه گردد. درنهایت به نظر می رسد اگرچه فوکو تلاش سترگی در فهمِ بنیان هایِ سوبژکتیویته داشته است امّا هیچ گاه به نقطه ی ثابتی در فهمِ سوبژکتیویته نمی رسد. گویی همواره تابش نوری تازه از این مسئله او را وامی دارد که کارهایِ پیشین اش را به شیوه ای نو تفسیر نماید.
منابع مشابه
نگاهی به چرایی بازگشت ادبی از منظر نظریّه گفتمان فوکو
یکی از مباحث بحث انگیز در کتب تاریخ ادبیّات، شکل گیری و تثبیت مکتب بازگشت ادبی است؛ مکتبی که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، تحوّل شعر فارسی را برای مدّتی از سیر طبیعی خویش دور ساخت؛ دلبستگی شاهان قاجار به رسوم درباری حکومت های سامانی و غزنوی، آرامش جامعه ایرانی در دوره زند و پس از آن، دل زدگی از سبک هندی و تلاش برای رهایی شعر از انحطاط و… دلایلی هستند که برای شکل گیری و تثبیت این مکتب ادبی از سو...
متن کاملتحلیل زمینهمند نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران (دهه ۱۳۴۰ شمسی) از منظر گفتمانشناسی میشل فوکو
گفتمان «نوسنتگرا» در پی راهبردهای کلی ساختار قدرت و زمینههای اندیشگیِ روشنفکران در هنر معاصر ایران پدیدار شده است. پشتیبانیهای فکری روشنفکران در ایجاد گفتمان «ضدغربزدگی» و «بازگشت به اصل»، و همچنین حمایتهای ساختار قدرت در ایجاد امکانِ پدیدار شدن آن، هنرمندان را در مسیرِ تمایزبخشی به هنر نوگرای ایران در برابر هنر مدرن غربی جهتدهی میکند. در چنین موقعیتی، هنرمندان هویت حرفهای خود را در فضای گ...
متن کاملمیشل فوکو و انقلاب اسلامی رهیافتی پسامدرنیستی از منظر تحلیل گفتمان
روش یا متد تحلیل گفتمان امروزه جایگاه خاصی در نظام معرفتشناسی علوم اجتماعی و انسانی به خود اختصاص داده و بسیاری از پدیدههای اجتماعی از منظر تحلیل گفتمان مورد بررسی و تبیین قرار میگیرند. در این مقاله سعی خواهد شد تا با بررسی مفهوم گفتمان و تحلیل گفتمان در نظام اندیشة نحلة پسامدرنیسم و بخصوص میشل فوکو، انقلاب اسلامی بر اساس این روش مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. فرض اولیة این گفتار این است ...
متن کاملنقد فرهنگی رمان مدیر مدرسه جلال آل احمد از منظر گفتمان و نظریه قدرت میشل فوکو
گفتمان قدرت یکی از اندیشههای محوری میشل فوکو است. این مقاله به دنبال این سؤال مهم تنظیم شده که آیا میتوان رویکرد فوکو نسبت به گفتمان قدرت را در رمان مدیر مدرسه جلال آل احمد جستجو و تحلیلی از شرایط فرهنگی ایران در دوره پهلوی، بر مبنای این گفتمان ارائه کرد؟ گفتمان قدرت و تکنولوژی انضباط از دیدگاه فوکو، با بخشهای زیادی از رمان مدیر مدرسه و در سطح عینی و واقعی با شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه ایران...
متن کاملواکاوی گفتمان قدرت در داستان رستم و اسفندیار از منظر فوکو
میشل فوکو(1984-1926) بنیانگذار تحلیلگفتمان، به مجموعهای از گزارههایی گفتمان میگوید که به یک صورتبندی گفتمانی تعلق داشته باشد. گفتمان در این معنا یک صورت مثالی و بیزمان نیست، بلکه از ابتدا تا به انتها تاریخی است؛ پارهای از تاریخ است که محدویتها، تقسیمبندیها، تحولات و صورتهای خاص زمانمند خود را تحمیل میکند و از علامت ها تشکیل شده اند؛ و اما کارکردشان از کاربرد این علامتها، برای نشا...
متن کاملتبارشناسی از نیچه تا فوکو
فوکو معمولاً در آثار پیش از دهۀ 1970 از دیرینه شناسی و در آثار پس از آن، با تأثیرپذیری از نیچه، از تبارشناسی بهره میگیرد به گونه ای که، با نقشی اساسی این دو روش در تحلیلهای فوکو، میتوان از دو دورۀ مهم و متمایز دیرینه شناختی و تبارشناختی نزد فوکو سخن گفت. نگارندگان، پس از ترسیم خطوط کلی تبارشناسی نیچه و دیرینه شناسی فوکو، چگونگی گذر فوکو از دیرینه شناسی به تبارشناسی، و پیامدهای این دگرگونی ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023